Spierspanning in nek en schouders?

31-03-2020
We zitten alweer in week 3 van de corona-maatregelen en de maatregelen zijn inmiddels verlengt tot na 28 april. Voor veel mensen betekent dit dat ze nog langer moeten werken vanuit huis. In veel opzichten niet een ideale situatie, veelal zittend achter de laptop aan de keukentafel of op de bank met de laptop op schoot. Deze werkhouding in combinatie met de aanpassingen die we moeten doen in ons dagelijks ritme en de zorgen omtrent de Cornona crisis is een bron voor het ontstaan van pijn en stijfheid in de spieren van de bovenrug, nek en schouders. Wat ook gepaard kan gaan met een zeurende hoofdpijn.

Wij hebben 4 tips op een rijtje gezet en een video voor jou gemaakt met oefeningen ter verlichting van die vervelende spierspanning, zodat je nog een langere periode in staat bent om vanuit huis te werken.

Tip 1. Hou structuur in je werkdag
Houdt gestructureerde werktijden aan en maak tijd voor pauzes. Sta elke dag op dezelfde tijden op en maak een werkplanning. Dit geeft structuur in jouw werkdag waardoor je productiever bent.

Tip 2. Creëer voor je zelf een ergonomische werk plek
Net zoals op kantoor kan jouw werkgever je ook nu ondersteunen met het inrichten van een verantwoorde werkplek thuis. Overleg met je werkgever of je een laptopstandaard, draadloos toetsenbord of eventueel je stoel van kantoor mee naar huis kan nemen voor de komende periode.

Tip 3. De invloed van stress op nek en schouderklachten.
De crisissituatie waar we nu mee om moeten gaan doet een beroep op ons aanpassingsvermogen en onze mentale flexibiliteit. In een situatie waarbij extra hard moet werken, je naast je werk vanuit huis ook je kinderen moet bezighouden of ze moet helpen met schoolwerk, zorg hebt over je kwetsbare medemens of je zorgen maakt over je eigen gezondheid maakt dat we (onbewust) met stress leven. Wees ervan bewust dat dit een rol speelt bij het ontstaan en voortbestaan van nek- en schouderklachten. Probeer te relativeren, te leven bij de dag en momenten van werk en ontspanning af te wisselen.

Tip 4. Houding en beweging
Vaak werken we 6 tot 8 uur aan één stuk door, dit is een langdurige eenzijdige belasting welke kan zorgen voor nek- en schouderklachten. Voorkom een statische belasting over een langere tijd door je zithouding af te wisselen met staand werken aan bijvoorbeeld een hoge tafel of het aanrecht en tussendoor je nek, schouders en bovenrug in beweging te houden. Om je hiermee te helpen hebben wij een aantal oefeningen opgenomen die de spanning in je nek, schouders en bovenrug vermindert. Je voelt, na het doen van deze oefeningen, gegarandeerd verlichting in je bovenlijf. De oefeningen nemen 5 minuten in beslag, we raden je aan deze oefeningen elke 2 uur te doen.

Tip 5. Beloon jezelf met beweging
Klaar met werk? Beloon jezelf met wat beweging! Na een lange dag geconcentreerd werken en veel hectiek mag je jezelf best belonen met wat beweging en tijd voor jezelf. Goed moment om even je zinnen even te verzetten en je hoofd leeg te maken. Maak een lange wandeling, fietstocht of ga hardlopen. Prefereer je een oefensessie thuis? Doe dan mee met de intensieve HIIT-trainingen op ons YouTube kanaal of doe een rustige Yoga sessie die je ook op ons YouTube kanaal terugvindt.

Doe je voordeel met de tips, oefeningen en adviezen in dit artikel. We kunnen je ook nu individueel verder helpen. Met Streaming Fysio bieden we bewegingsanalyse, advies op maat, begeleiding en individuele oefenprogramma’s waar je direct mee aan de slag kunt. Bij acute klachten, maar ook om je (sport)performance te verbeteren.

Onze laatste artikelen

Er zijn geen artikelen gevonden.