Kink in de keten

18-03-2021
Bewegen doen we met en in onze spieren, gewrichten, gewrichtskapsels, gewrichtsbanden, pezen en zenuwen. Al deze componenten dienen goed op elkaar te worden afgestemd en voldoende mobiliteit te hebben om vrij te kunnen bewegen. Want als één kink in je bewegingsketen zit, raakt alles uit balans.

Het belang van een goed functionerende keten in de aanpak van fysieke klachten leggen we je uit in dit blog.

Bewegingsketen
Indien er een beperking of blokkade in een gewricht optreedt, dan moet er in een ander gewricht gecompenseerd worden om te kunnen blijven functioneren. Het beperkte gewricht dwingt als het ware een ander gewricht binnen de keten een andere beweging of een extra beweging te maken. Door deze compensatie kunnen er gemakkelijk overbelastingsblessures in gewrichten, spieren en pezen ontstaan. Blessures openbaren zich dus op een totaal andere plek dan waar de oorzaak zit. De oorzakelijke beperking geeft hierbij bijna nooit de pijnklachten en wordt, mede daardoor, vaak over het hoofd gezien. Helaas wordt er binnen de huidige medische en paramedische aanpak veelal alleen het symptoom gekeken en niet naar de oorzaak. Hierdoor keert de klacht vaak na sporthervatting of werkhervatting toch weer terug.

Analyse
Om klachten duurzaam te kunnen oplossen is het belangrijk om de gehele bewegingsketen te onderzoeken en te analyseren. Pas dan kom je te weten of alle voorwaarden voor optimale bewegingsvrijheid aanwezig zijn.

Voorbeeld:
Een zwemmer heeft schouderklachten bij het insteken van de hand in het water boven het hoofd. De oorzaak van deze klacht kan een peesirritatie zijn. Om de pees duurzaam te herstellen van de overbelasting is het belangrijk om alle voorwaarden voor een goed functionerende bewegingsketen te onderzoeken. Onderzoek van de heupen, gehele wervelkolom, schouderblad, schoudergordel en lenigheid van de spieren rondom de schouder is belangrijk. Zo kan een beperking in de lengte van de brede rugspier (Latissimus Dorsi) een beperking geven in de schoudergordel waardoor de arm niet goed boven het hoofd bewogen kan worden en er een peesirritatie kan ontstaan. Naast het verbeteren van de lengte is het ook belangrijk om te achterhalen waarom deze spier de lengte heeft verloren. Een grondige analyse van de bewegingsketen en de zwemtechniek geeft hier antwoord op.
Wanneer de aanpak van dit soort klachten alleen gericht is op het verminderen van pijn in de pees zal de klacht weer terugkomen of chronisch worden.

Duurzame aanpak
Het verbeteren van mobiliteit van beperkte gewrichten en spieren is dus een belangrijke interventie in de duurzame aanpak van (terugkerende) klachten of sportblessures. Om jou te helpen om zelf te kunnen analyseren of er een beperking in de bewegingsketen zit hebben laten we, per lichaamsregio, een aantal testen en oefeningen gefilmd die te zien zijn op ons Youtube kanaal. We zullen ze de komende 4 weken delen via social media.
Om beperkingen in spieren te verminderen kunnen stretchoefeningen daarbij helpen. Belangrijk is dat je de stretch 40 seconden aanhoudt, rustig en diep blijft doorademen en dat je probeert de spier goed te ontspannen. Je houdt de stretch 40 seconden lang aan omdat je reflexmatig spierspanning opbouwt in de eerste 10 seconden van een stretch positie. Door langer vast te houden kan het bindweefsel anticiperen op de gevraagde lengte. Maak 4 herhalingen voor elke oefening.

Heb jij (terugkerende) klachten of sportblessures en ben jij benieuwd of jouw bewegingsketen optimaal functioneert? Neem dan contact met ons op voor een uitgebreide analyse.

Onze laatste artikelen

Er zijn geen artikelen gevonden.